1) Begrijp ik dat men in Afrika in die tijd Zweedse ijzeren staven kon bewerken, smeden. Werden die dan gebruikt voor het vervaardigen van messen bijlen en speren?
2) Wat gebeurde er met de gage als men aan boord overleed en in het geval als men overbood sloeg en verdronk. Dat laatste was blijkbaar helemaal niet van belang want daar maakte zelfs de Kaptijn in zijn brief helemaal geen melding van.
@John,
1. Zweeds ijzer was een belangrijk onderdeel van de handelsgoederen. Ruud Paesie schrijft in zijn proefschrift over Lorrendraaiers (smokkelaars) http://www.paesie.nl/lorrendrayen.html het volgende over ijzer: “De bewerkte en onbewerkte metalen producten waren niet alleen een belangrijk marktaandeel van de Afrikaanse handel, maar zorgden bovendien voor de noodzakelijke scheepsballast. (…) Dit onbewerkte ijzer (…) werd overal in Afrika verkocht, waar er speer- en pijlpunten, messen, gereedschappen en andere voorwerpen van werden gesmeed.” (pagina 215).
2. Van de goederen van een overleden bemanningslid werd een inventaris gemaakt en de goederen werden bij opbod verkocht aan de overige bemanningsleden. De opbrengst was bestemd voor de familie van de overledene, met aftrek van gemaakte kosten, zoals bijvoorbeeld een saluutschot. Het loon van een overleden bemanningslid werd tot op de dag dat hij had gewerkt uitbetaald aan de familie. Van de verkoop van goederen van een overleden bemanningslid zijn inmiddels twee voorbeelden op dit weblog gepubliceerd, één op 24 december 1761: https://eenigheid.slavenhandelmcc.nl/inventaris-matroos-roelof-sieverts/ en één op 2 januari 1762: https://eenigheid.slavenhandelmcc.nl/eigendommen-geveild/ Deze documenten kun je vinden onder het kopje ‘Context’ boven de betreffende blogpost.
Overigens wil het feit dat de kapitein of de opperstuurman van iets geen melding maken, niet zeggen dat het onbelangrijk was. Heel veel zaken waren gereglementeerd en werden volgens de reglementen afgehandeld. Vaak werd alleen wanneer er van de reglementen werd afgeweken verslag gedaan, of als de kapitein of de stuurman het noodzakelijk vonden om welke reden dan ook om ergens melding van te maken.
Beste Anneke,
Ik heb een paar vraagjes
1) Begrijp ik dat men in Afrika in die tijd Zweedse ijzeren staven kon bewerken, smeden. Werden die dan gebruikt voor het vervaardigen van messen bijlen en speren?
2) Wat gebeurde er met de gage als men aan boord overleed en in het geval als men overbood sloeg en verdronk. Dat laatste was blijkbaar helemaal niet van belang want daar maakte zelfs de Kaptijn in zijn brief helemaal geen melding van.
@John,
1. Zweeds ijzer was een belangrijk onderdeel van de handelsgoederen. Ruud Paesie schrijft in zijn proefschrift over Lorrendraaiers (smokkelaars) http://www.paesie.nl/lorrendrayen.html het volgende over ijzer: “De bewerkte en onbewerkte metalen producten waren niet alleen een belangrijk marktaandeel van de Afrikaanse handel, maar zorgden bovendien voor de noodzakelijke scheepsballast. (…) Dit onbewerkte ijzer (…) werd overal in Afrika verkocht, waar er speer- en pijlpunten, messen, gereedschappen en andere voorwerpen van werden gesmeed.” (pagina 215).
2. Van de goederen van een overleden bemanningslid werd een inventaris gemaakt en de goederen werden bij opbod verkocht aan de overige bemanningsleden. De opbrengst was bestemd voor de familie van de overledene, met aftrek van gemaakte kosten, zoals bijvoorbeeld een saluutschot. Het loon van een overleden bemanningslid werd tot op de dag dat hij had gewerkt uitbetaald aan de familie. Van de verkoop van goederen van een overleden bemanningslid zijn inmiddels twee voorbeelden op dit weblog gepubliceerd, één op 24 december 1761: https://eenigheid.slavenhandelmcc.nl/inventaris-matroos-roelof-sieverts/ en één op 2 januari 1762: https://eenigheid.slavenhandelmcc.nl/eigendommen-geveild/ Deze documenten kun je vinden onder het kopje ‘Context’ boven de betreffende blogpost.
Overigens wil het feit dat de kapitein of de opperstuurman van iets geen melding maken, niet zeggen dat het onbelangrijk was. Heel veel zaken waren gereglementeerd en werden volgens de reglementen afgehandeld. Vaak werd alleen wanneer er van de reglementen werd afgeweken verslag gedaan, of als de kapitein of de stuurman het noodzakelijk vonden om welke reden dan ook om ergens melding van te maken.