Atlantische Oceaan

Uitreis

Reacties

  • Super om zo’n 18e eeuwse bootreis te volgen. Nu vroeg ik me af: hoe komt het dat de positie van het logboek verschilt van die van de stip op de kaart, gezien de schaalverdeling op de assen? Bovendien wijkt het ook af van die van de balk onderin, maar daarvan heb ik begrepen dat dat de positie is volgens de hedendaagse coordinaten. Maar hoe verhoudt zich dat tot elkaar?Bijv. vandaag: logboek: 8,33N / 360,38Wkaart: 7,6N / 2,3W (afgeschaald)balk: 8,19N / 16,1W

    Door Gert-Jan
    • @ Gert-Jan, De opperstuurman kende de nulmeridiaan van Greenwich niet (die is veel later ingevoerd) en had geen moderne navigatiemiddelen. Hij kon de positie niet exact berekenen, maar slechts bij benadering.
      Daarnaast is de oude kaart (uit het einde van de 17e eeuw) geen exacte weergave van de situatie – ten opzichte van vandaag konden kaartenmakers vroeger de situatie slechts bij benadering geven.
      Het was voor ons onmogelijk na te gaan in hoeverre de oude kaart van de huidige situatie afwijkt. De stip op de oude kaart geeft de positie dus bij benadering aan, deze zit overigens niet ver van de opperstuurman af: slechts enkele minuten. Rekening houdend met de navigatiemethode van toen, en met gebruikmaking van andere onderzoeksgegevens, zijn we uitgekomen op de positie in de balk. Dit is dus ook een positie bij benadering.
      Meer algemene informatie over navigatie kunt u vinden in de menupagina’s. Het Zeeuws Archief gaat nog een gedetailleerde uitleg geven over hoe de blog is gemaakt (incl. de route op de kaart), deze houdt u nog van ons te goed.
      Zeeuws Archief (Maaike)

      • @Zeeuws Archief, Bedankt Maaike, ik zie de uitleg met spanning tegemoet! Fascinerend om te zien dat ze met de beperkte middelen en de zware omstandigheden toch een redelijk goede positie konden bepalen.

        Door Gert-Jan