@C.de Witte, 1 ps betekent 1 stuks. Een nagemaakt ‘vrouwe kleedt’ maakt onderdeel uit van de non-India-stoffen (stoffen die niet uit India afkomstig waren maar uit andere, niet nader gespecificeerde landen) die meegingen aan boord als handelsgoederen. Het waren kleurige stoffen waarvan bijvoorbeeld kleding gemaakt kon worden. Er is geen woordenlijst. Regelmatig worden oud-Nederlandse woorden en begrippen in de blogposten verklaard.
Uw reactie verduidelijkt wel iets maar u zegt dat het schip \\\”op die plek bleef liggen\\\” terwijl ik vrijwel elke dag in het scheepsjournaal lees: \\\”we ligten het anker en gingen onder zeijl\\\” en later op de dag ankerden ze dan weer. Dat is in tegenspraak met elkaar. Is daar nog een verklaring voor want uit de tekst blijkt m.i niet dat ze daar de hele periode voor anker gingen.
@Co Mandemakers, met de opmerking dat het schip op één plaats bleef liggen wordt feitelijk bedoeld dat het schip zo lang mogelijk heen en weer bleef varen voor een bepaald gedeelte van de kust om goederen en slaven te kopen. De slaven aan de ‘bovenkust’ (ongeveer ter hoogte van het huidige Liberia) waren goedkoper dan een stuk verderop. In de instructie die de kapitein vlak voor zijn vertrek meekreeg staat precies waar hij moet handelen. Zie artikel 3 en 4: http://bit.ly/1dF9EB6 Uit het logboek kunnen we opmaken dat kapitein Menkenveld de instructies nauwgezet opvolgde.
@ Co Mandemakers
Het nummer in het bolletje geeft aan hoeveel dagen ze op die plek bleven liggen, dus niet het aantal scheepsbewegingen.Omdat wij niet meerdere bolletjes op 1 plek kunnen laten zien wordt het getoond als een soort waaier van bolletjes. Het middelpunt van zo’n waaier is de plek waar het schip geankerd ligt.
Met veel leesplezier en grote belangstelling volg ik dagelijks de reis. Ik ben er achter dat de bolletjes op de kaart in zee nummers hebben die corresponderen met het aantal scheepsbewegingen ter plaatse. Is het bekend waarom zo’n schip per dag steeds een klein stukje verplaatst en dan weer ankert, nagenoeg op de zelfde locatie?
Wat is 1ps. nagemaakte vrouwenkleed ?
Is er ergens een woordenlijst?
Leuk om te volgen, deze reis!
@C.de Witte, 1 ps betekent 1 stuks. Een nagemaakt ‘vrouwe kleedt’ maakt onderdeel uit van de non-India-stoffen (stoffen die niet uit India afkomstig waren maar uit andere, niet nader gespecificeerde landen) die meegingen aan boord als handelsgoederen. Het waren kleurige stoffen waarvan bijvoorbeeld kleding gemaakt kon worden. Er is geen woordenlijst. Regelmatig worden oud-Nederlandse woorden en begrippen in de blogposten verklaard.
Uw reactie verduidelijkt wel iets maar u zegt dat het schip \\\”op die plek bleef liggen\\\” terwijl ik vrijwel elke dag in het scheepsjournaal lees: \\\”we ligten het anker en gingen onder zeijl\\\” en later op de dag ankerden ze dan weer. Dat is in tegenspraak met elkaar. Is daar nog een verklaring voor want uit de tekst blijkt m.i niet dat ze daar de hele periode voor anker gingen.
@Co Mandemakers, met de opmerking dat het schip op één plaats bleef liggen wordt feitelijk bedoeld dat het schip zo lang mogelijk heen en weer bleef varen voor een bepaald gedeelte van de kust om goederen en slaven te kopen. De slaven aan de ‘bovenkust’ (ongeveer ter hoogte van het huidige Liberia) waren goedkoper dan een stuk verderop. In de instructie die de kapitein vlak voor zijn vertrek meekreeg staat precies waar hij moet handelen. Zie artikel 3 en 4: http://bit.ly/1dF9EB6 Uit het logboek kunnen we opmaken dat kapitein Menkenveld de instructies nauwgezet opvolgde.
@ Co Mandemakers
Het nummer in het bolletje geeft aan hoeveel dagen ze op die plek bleven liggen, dus niet het aantal scheepsbewegingen.Omdat wij niet meerdere bolletjes op 1 plek kunnen laten zien wordt het getoond als een soort waaier van bolletjes. Het middelpunt van zo’n waaier is de plek waar het schip geankerd ligt.
Met veel leesplezier en grote belangstelling volg ik dagelijks de reis. Ik ben er achter dat de bolletjes op de kaart in zee nummers hebben die corresponderen met het aantal scheepsbewegingen ter plaatse. Is het bekend waarom zo’n schip per dag steeds een klein stukje verplaatst en dan weer ankert, nagenoeg op de zelfde locatie?