Grand-Lahou, Ivoorkust

West-Afrika

Reacties

  • Dank Anneke voor de verwijzing mbt de bolletjes op de kaart. Vreemd genoeg had ik die zelf niet gevonden.

    Door Heleen Hoogenboom
  • Ik volg de reis al sinds het begin en nu ineens vroeg ik me af wat de betekenis van die stippen op de kaart is. Soms als ik er een aan klik zie ik een waaier van meerdere stippen. Wat is het verschil tussen de witte, de zwarte en de uitgewaaierde enz.?

    Door Heleen
  • L.S.Vanaf 1 oktober volg ik de verwikkelingen van het slavenschip de Eenigheid.Ik vraag me af of er ook vertier is op het schip in de vorm van muziek, zingen of spelletjes ?Met vriendelijke groet,Marcel Schoffelen

    Door Marcel Schoffelen
    • @Marcel, Er waren twee trommels aan boord van de Eenigheid. Eén of meerdere opvarenden van de Eenigheid zal/zullen de functie van ‘tamboer’ hebben vervuld. De tamboer gaf signalen bij de wisseling van de wacht en wanneer een vaartuig van boord voer, aan land kwam of van andere schepen aan boord kwam. Op sommige schepen gingen ook een of meer trompetters mee. In de Nederlandse Liederenbank van het Meertens Instituut zijn teksten van zeemansliederen verzameld http://bit.ly/M26LP8. C.A. Davids heeft artikelen en boeken geschreven over zeemansliederen, o.a.: ‘Het Nederlandse zeemanslied in de zeventiende en achttiende eeuw : het gebruik als historisch bronnenmateriaal’ en ‘Wat lijdt den zeeman al verdriet: het Nederlandse zeemanslied in de zeiltijd (1600-1900)’. Ralph Henssen schreef: ‘Trompetters en tamboers in de Zeeuwse zeevaart ten tijde van de Republiek, Plichten en praktijken’. Spelletjes werden ook gedaan aan boord, vaak waren dat schertsspelen of toneelspellen, waarin situaties werden nagespeeld. Kaart- en bordspelen werden ook gedaan (soms was kaarten op zondag verboden), gokken en dobbelen waren verboden. Meer gegevens over ontspanning aan boord vindt u in ‘Het Oost-Indisch avontuur. Duitsers in dienst van de VOC (1600-1800)’ door Roelof van Gelder (vanaf p. 165): http://bit.ly/1ksLtbS.