@Pim Ligtvoet, in het menu onder voorbereiding’ -> ‘cargazoen’ kan je lezen waaruit het cargazoen bestond bij vertrek uit Middelburg. En onder ‘voorbereiding’ -> ‘equipage’ is nog wat meer informatie te vinden over andere spullen die werden meegenomen. Onder het laatste item is bijvoorbeeld te lezen dat er in Middelburg al wat voedsel voor de slaven is ingeslagen, namelijk: ‘200 zakken gort à 60 kilo (volgens Middelburgs gewicht), 280 zakken bonen ‘Rysselaarsbonen’ en 2 aamen ‘oudt vleesch voor de slaaven’Veel van de cargazoen’s goederen werden geruild tegen slaven.
Het was wel de bedoeling om zoveel mogelijk goederen te ruilen, maar of dit lukt, hing altijd af van de handelssituatie die ze aantroffen in West-Afrika. Hierover valt wat meer te lezen onder ‘voorbereiding’ -> ‘instructie kapitein’.
Onder ‘West-Afrika’ -> ‘Aan de Ivoorkust’ kan je bijvoorbeeld lezen hoe de kapitein klaagde over de vaatje buskruit en de salempouri (een soort textiel) die ze bij zich hadden. Deze zouden volgens hem te duur ingekocht zijn en waren hierdoor erg moeilijk kwijt te raken.
Het moet inderdaad erg krap aan boord van De Eenigheid zijn geweest. Alle ruimte werd optimaal benut. Het meeste voedsel voor de slaven werd aan de kust van Afrika gekocht. Er gingen dus cargazoen’s goederen van boord en verse producten, zoals limoensap, palmolie en rijst, kwamen aan boord. Onder het menu-item ‘West-Afrika’ is nog meer te vinden over wat er zoal voor de slaven ingekocht wordt. Ook staat hier een uitleg over de beddingen die worden opgeslagen om de slaven kwijt te kunnen op het tussendek.
Er komt een tekening van het schip op de website.Op deze tekening staat ook aangegeven waar de handelswaar opgeslagen lagen en waar de slaven verbleven. Over de slaapplekken van de bemanning is weinig bekend. Het lijkt erop dat ze om de beurt sliepen en hun hangmatten ophingen of stromatten neerlegden waar er plek was, waarschijnlijk tussen de handelswaar.
Ik vraag me af, hoeveel handelswaar (vaatjes alcohol, wapens, textiel, gebruiksartikelen) zo’n schip aan boord kan hebben, als er ook 33 manschappen en nu al 275 slaven verblijven, voor wie bovendien ook een voorraad aan eten en drinken moet zijn? Moest trouwens alle ingeslagen handelswaar verkocht worden, vanwege eigen beurs en aandeelhouders?
bedankt, en wat een goed idee van de tekening!
@Pim Ligtvoet, in het menu onder voorbereiding’ -> ‘cargazoen’ kan je lezen waaruit het cargazoen bestond bij vertrek uit Middelburg. En onder ‘voorbereiding’ -> ‘equipage’ is nog wat meer informatie te vinden over andere spullen die werden meegenomen. Onder het laatste item is bijvoorbeeld te lezen dat er in Middelburg al wat voedsel voor de slaven is ingeslagen, namelijk: ‘200 zakken gort à 60 kilo (volgens Middelburgs gewicht), 280 zakken bonen ‘Rysselaarsbonen’ en 2 aamen ‘oudt vleesch voor de slaaven’Veel van de cargazoen’s goederen werden geruild tegen slaven.
Het was wel de bedoeling om zoveel mogelijk goederen te ruilen, maar of dit lukt, hing altijd af van de handelssituatie die ze aantroffen in West-Afrika. Hierover valt wat meer te lezen onder ‘voorbereiding’ -> ‘instructie kapitein’.
Onder ‘West-Afrika’ -> ‘Aan de Ivoorkust’ kan je bijvoorbeeld lezen hoe de kapitein klaagde over de vaatje buskruit en de salempouri (een soort textiel) die ze bij zich hadden. Deze zouden volgens hem te duur ingekocht zijn en waren hierdoor erg moeilijk kwijt te raken.
Het moet inderdaad erg krap aan boord van De Eenigheid zijn geweest. Alle ruimte werd optimaal benut. Het meeste voedsel voor de slaven werd aan de kust van Afrika gekocht. Er gingen dus cargazoen’s goederen van boord en verse producten, zoals limoensap, palmolie en rijst, kwamen aan boord. Onder het menu-item ‘West-Afrika’ is nog meer te vinden over wat er zoal voor de slaven ingekocht wordt. Ook staat hier een uitleg over de beddingen die worden opgeslagen om de slaven kwijt te kunnen op het tussendek.
Er komt een tekening van het schip op de website.Op deze tekening staat ook aangegeven waar de handelswaar opgeslagen lagen en waar de slaven verbleven. Over de slaapplekken van de bemanning is weinig bekend. Het lijkt erop dat ze om de beurt sliepen en hun hangmatten ophingen of stromatten neerlegden waar er plek was, waarschijnlijk tussen de handelswaar.
Ik vraag me af, hoeveel handelswaar (vaatjes alcohol, wapens, textiel, gebruiksartikelen) zo’n schip aan boord kan hebben, als er ook 33 manschappen en nu al 275 slaven verblijven, voor wie bovendien ook een voorraad aan eten en drinken moet zijn? Moest trouwens alle ingeslagen handelswaar verkocht worden, vanwege eigen beurs en aandeelhouders?